dijous, 3 de desembre del 2009

PAC 3: Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat a l'aula

La webquest "La comunitat gitana" vol donar a conèixer la cultura d'aquesta ètnia a l'alumnat de l'ESO. En la introducció podem llegir dues cites, una de Levi-Strauss sobre l'intercanvi cultural i l'altra, d'un professor, sobre les cultures dominants i les marginals. En les tasques, després de treballar ambdues cites, es divideix els alumnes en grups de quatre on cada alumne té el seu rol: historiador, periodista, antropòleg o professor, amb unes activitats de recerca concretes a realitzar. Posteriorment, els membres del grup es reuneixen de nou per a intercanviar informació i elaborar una presentació Power Point amb les idees principals i preparar, finalment, una exposició oral per a tota la classe, previ assaig de la intervenció i preparació d'alguna pregunta oberta perquè la resta d'alumnes participi.
Com a eina per treballar la interculturalitat, el recurs es pot classificar dins d'un nivell bàsic o d'intercanvi de coneixements, ja que permet la comprensió mútua entre cultures però no aprofundeix en la relació intercultural. D'altra banda, en una de les activitats, es planteja als alumnes que busquin recursos educatius i didàctics ("busqueu informació sobre l'educació i els gitanos") per motivar-los a estudiar i per millorar les relacions entre els alumnes. Per tant, parteix de la idea prèvia que són alumnes amb necessitats educatives especials (a la secundària, hi ha molts alumnes desmotivats) i que cal facilitar les relacions entre ells i la resta d'alumnes d'aula per evitar conflictes (propis tant del centre educatiu, com de les relacions culturals). La resta d'activitats plantejades són força correctes des del punt de vista del coneixement de la cultura gitana, ja que dóna un ampli vano per apropar-se a aquesta comunitat.
En quant a la valoració psicopedagògia des de la vessant educativa del projecte, m’agradaria remarcar com a punts positius que:
Potencia el treball grupal i l’intercanvi d’informació, dóna força recursos per a la búsqueda d’informació per part dels nois, ofereix varietat de recursos i eines TIC i dóna la possiblitat a l’alumnat d’autoavaluar el seu procés, almenys del treball grupal. Finalment, el disseny de la WQ és atractiu i és fàcil de navegar-hi.
En la meva opinió, caldria millorar els següents aspectes: la introducció és poc motivadora i les cites són difícils d’entendre, especialment si es planteja aquest projecte per a alumnes de 1r cicle de l’ESO. Es precisa de coneixements previs sobre la interculturalitat i convivència de cultures que no s’ha assegurat que els nois tinguin i, per tant, la intervenció del docent com a transmissor de coneixement és imprescindible perquè no parteix de la realitat del noi i del que sap per anar construint coneixement. A més, desaprofita l’oportunitat de fer un treball cooperatiu més sòlid, mitjançant l’intercanvi de grups, proposant, per exemple, que els alumnes que han treballat un rol posin en comú el que han après abans de tornar al seu grup d’origen. D’aquesta manera l’intercanvi i selecció d’informació seria més enriquidora. D'altra banda, és una proposta que es limita a l'àmbit de la comunicació, quan podria implicar més àmbits dins del treball intercultural d'etapa, afavorint el treball cooperatiu entre docents. Finalment, en l'avaluació, l'alumne autoavalua només el treball amb el grup i el mestre la resta. No es proposa l'autoavaluació de les tasques per part de l'alumne ni l'autoavaluació de l'experiència per part del docent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada