divendres, 4 de desembre del 2009

4. Avaluació de material


  • Valoració de la nostra Web Quest: La nostra webquest es titula Com un ou a una castanya? i va dirigida a l'alumnat del segon cicle de l'ESO. En el recurs, vam tractar de comparar processos migratoris diferents per veure que, en realitat, tots les persones que deixen la seva terra viuen situacions semblants. Ho vam fer a partir d'un vídeo del programa 30 minuts de TV3, Barraques. L'altra ciutat on es recordava el barraquisme que es va desenvolupar a la ciutat de Barcelona amb les fortes onades d'immigrants d'Andalusia i Extremadura dels anys 60. A part, vam proporcionar als nois documents sobre la manera de viure i establir-se a ciutat els nouvinguts actuals i les feines que fan, a més d'oferir-los eines per a conèixer els països d'origen de la majoria dels immigrants d'avui. El que considero destacable és que vam voler incidir sobre el treball de la interculturalitat a partir d'una proposta que abracés, a part de les competències TIC, el treball amb d'altres matèries, perseguint la implicació i el treball cooperatiu dels professors de matemàtiques, socials, català i, si es volia, adaptant la llengua de treball, al professor de castellà. A més, en el projecte final de les activitats comptàvem la participació familiar, a partir d'experiències viscudes. Un altre punt que vam valorar com a molt important va ser que dins de l'avaluació s'incluís l'autoavaluació docent, no només de les activitats de la WQ sinó que també buscàvem una reflexió del treball fet a l'aula, de les seves intervencions,... que pogués ajudar a millorar les relacions, les activitats, la manera de treballar-les,... Crec, a més, que el treball cooperatiu dels docents i la implicació familiar en la tasca dels nois ajuda a fer un treball intercultural en xarxa que implica tot l'entorn educatiu en el respecte i l'empatia per totes les cultures, vinguin d'on vinguin.


  • Valoració de les Webquest com a eina per treballar les habilitats interculturals: Fins a fer aquesta assignatura no coneixia aquest tipus de recurs i ara n'estic molt satisfeta. Malgrat que la creació de la WQ ens va donar molta feina, el resultat paga la pena. És una eina més per a treballar la interculturalitat a l'aula, però una eina on els nois elaboren i busquen la informació, per tant, implica l'estudiant en el seu aprenentatge i millora la comprensió dels temes que es treballen. De tota manera, cal que els materials es presentin sota el prisma de la igualtat, fugint de l'etnocentrisme i l'assimilació. Llavors, és un excel·lent recurs intercultural. La majoria de WQ que he visitat faciliten el treball en equip, la posada en comú, el debat, la reflexió,... Aquestes tasques promouen l'intercanvi, el respecte per l'altre i per les seves opinions, tenen present diferents maneres de treballar, promouen l'ajuda mútua,... habilitats necessàries per a aconseguir una escola i una societat més intercultural dins de l'actual multiculturalitat.


  • Material avaluat: per què és necessari saber catalogar recursos? A l'hora de triar un recurs per a treballar a l'aula hem de poder valorar quins aspectes es volen treballar, com i sota quina perspectiva, les aportacions que se'ns ofereix, el tipus de tasques,..., per tant, analitzar quin tipus de treball intercultural es planteja i com són les activitats didàctiques. La taula de catalogació de les WQ ens ajuda a adequar o rebutjar les tasques abans de proposar-les a l'aula, ens serveix d'element de reflexió previ per treballar els contingut que volem sota la perspectiva que realment volem i a valorar l'enfocament intercultural i pedagògic. Per exemple, la WQ que he avaluat fomenta el coneixement de la comunitat gitana. Malgrat considero que és un bon recurs, també he pogut reflexionar sobre altres aspectes que es podien millorar: dóna informació sobre aquesta comunitat però no aprofita per treballar quins punts de contacte i quines diferències hi ha entre les diferents cultures que conviuen a l'aula i l'ètnia gitana, per tal de treballar millor el respecte a les diferents maneres d'entendre el món. Per tant, mitjançant la taula de valoració es pot veure millor quins són els punts forts i febles de la WQ.



  • Què m'han aportat les PACs 2 i 3 per a la futura activitat professional? Aquestes dues activitats m'han ajudat a definir més clarament què és important per un bon treball intercultural al centre, així com de quina manera es poden treballar bé els conceptes interculturals sense caure en l'etnocentrisme. Crec que per treballar la interculturalitat, com ja he dit en algun altre apartat, cal la implicació de tot el centre i dels docents amb un projecte de treball clar o amb uns objectius ben definits. També és necessari comptar, en la mesura que sigui possible, amb la complicitat de l'entorn familiar. Per tant, el treball d'ambdues PACs m'ha donat eines per a proposar un treball intercultural, però també per perfilar un bon assessorament psicopedagògic, basat amb la implicació de tots els professionals i perseguint un treball cooperatiu. Una manera de treballar que pot costar d'aplicar davant de l'individualisme amb què es treballa en molts centres escolars avui en dia, però en el que hem d'insistir si volem fomentar els valors com el respecte, la solidaritat, l'empatia, la comprensió,..., valors fonamentals en el camp de la interculturalitat i de l'educació, en general.


Felicito als companys per la tasca que han fet en l'elaboració de les WQ. Realment, hi ha grups que dominen molt bé tot el que té relació amb el disseny!! D'altra banda, els recursos i propostes que he visitat m'han agradat molt. Hi ha tants grups com maneres de presentar tasques diferents. Especialment, m'ha agradat el treball presentat en les propostes: La ficció supera la realitat o la realitat supera la ficció? i Migrem cap a la interculturalitat, propostes força diferents però molt engrescadores.


ENHORABONA A TOTES LES COMPANYES I A TOTS ELS COMPANYS D'AQUESTA AULA PER LA FEINA BEN FETA!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada